2018 홍익대학교 시각디자인과 졸업주간
Ms. John & Mr. Jane

2018. 12. 3 – 8 홍문관 1층, 7층
hisidigw2018.com

1. 졸업주간
2. 아카이브

실재의 조각들
Never Real and Always True

임진아, Jina Im
icollectbook@gmail.com
blog.naver.com/jenny930729
instagram.com/philodogger

텍스트는 왼쪽 위에서 시작하여 오른쪽 끝으로 이어지고, 과거에서 현재로 차곡차곡 쌓여가며 서사가 된다. 권력을 가진 텍스트일수록 이러한 서사는 하나의 관점을 뚜렷하게 드러낸다. 예를 들어, 뉴스나 신문기사, 오랫동안 우리 곁을 살아남아 온 역사의 서사는 단일한 관점에서 시간순을 따르고, 이러한 서사의 흐름은 객관적 시선을 내재하고 있다고 여겨진다. 하지만 그 어떤 서사도 개인의 시선을 배제하고서는 실재할 수 없다. 오히려 거대서사화가 진행될수록 개인의 이야기 속 감정과 생각들은 소거되고 그 빈자리는 아무것도 지시할 수 없는 모호한 진술들로 채워진다.

‹실재의 조각들›은 나를 둘러싸고 있는 모든 주변적인 것들에 대한 산발적인 이야기이다. 우리가 존재하고 사고하는 방식은 한 방향으로 정리된 형태가 아닌, 비선형적으로 끊임없이 가지를 치며 쪼개지고, 그 조각들 사이로 다시 이야기들이 쌓이거나 스며드는 소용돌이에 가깝다. ‹실재의 조각들›의 이야기는 사실은 아닐지 몰라도 진실에는 더 가까운 미시적인 서사를 드러내고 관습적인 형태를 벗어난 비선형적 읽기를 제안한다.

Conventionally, text flows from left to right, top to bottom. As it builds the past and present, the text begins to manifest a linear narrative (or a linear narrative manifests). The more authority a text possesses, the more it reveals a single united point of view. For example, news reports, articles, correspondence, and even written history — which is sacred in its record of man’s history — are all considered sacred for their objective point-of-view of the world. However, no narrative can exist completely unadulterated from subjective input. Rather, as grand narrative blooms, the emotions and opinions that were hidden within the personal tale wither. In its place, vague and meaningless testimonies fill the resulting void.

‹Never Real and Always True› is a collection of sporadic stories that surround the peripheries of my being. Our existence, our reasoning are neither linear nor organized. Rather, they are in a nonlinear swirl where the stories consistently branch out and break off into smaller pieces; merging and piling up only to swirl back and forth between the fragments of each story. The story of ‹Never Real and Always True› reveals microscopic narratives that are not necessarily considered to be real and yet close to the truth; it strays from convention and suggests a non-linear form of reading.